Bangkok en Chang Mai, gaaf!! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Rolien Jonker - WaarBenJij.nu Bangkok en Chang Mai, gaaf!! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Rolien Jonker - WaarBenJij.nu

Bangkok en Chang Mai, gaaf!!

Door: Rolien

Blijf op de hoogte en volg Rolien

03 Juni 2015 | Thailand, Bangkok

Goedemiddag,

Eindelijk een verhaaltje vanuit het verre Oosten. We hebben het te druk gehad om een internetcafe te zoeken en ze zijn hier ook niet echt overal duidelijk vindbaar. Gister hebben we even gezocht, maar zijn we uiteindelijk bij een massagesalon geeindigd :-)

En nu even weer bedenken wat we allemaal gedaan hebben...
Dinsdag zijn we door Remco zijn ouders naar Schiphol gebracht, daar nog wat gegeten en prima vlucht van bijna 12 uur naar Bangkok, voornamelijk geslapen en tussendoor af en toe wat gegeten.
Aangekomen in Bangkok een taxi genomen naar het hotel, uiteraard New Siam II, dat is een fijne plek, vlakbij het centrum, de rivier, met goede bedden, warme douche en een heerlijk ontbijtje. Oh ja, en een zwembad. Grappig momentje. Remco zou de taxi-chauffeur betalen, 500 bath was de afgesproken prijs. Ik was aan het inchecken en vroeg wat hij betaald heeft...640 bath, want de chauffeur had geen wisselgeld, haha. Toch grappig dat hij dat gelooft en ik op zo'n moment zou denken, jammer meneer de chauffeur, dan regel je het maar.

Dinsdag wat rondgewandeld en de eerste echte Thaise massage. Behoorlijk pijnlijk omdat je in allerlei bochten gewrongen wordt en men spieren oprekt waarvan je het bestaan niet eens wist. Woensdag hebben we de stad wat verder verkend door rond te lopen en lukraak afslagen te nemen, met het pondje de rivier over aan de andere kant wat gelopen, wat gedronken en maar weer terug. Na een tourtje Kanchanaburi geregeld te hebben (3 dagen, 2 nachten) hebben we bedacht dat een voetmassage misschien meer iets voor ons zou zijn, want dat kan natuurlijk geen pijn doen.
Na de voeten, waar ook best pijnlijke drukpunten zitten, ging men opeens toch weer ri hoofd/nekgebied, hoe harder ik auwtsj kreunde, hoe harder het meisje moest lachen. Volgens mij heeft ze er echt plezier in om toeristen pijn te doen. Daar was ik toch iets minder blij mee, heb ook besloten dat als dat nog een keer gebeurt, ik gewoon ermee kap. Remco voelt zich kwiek en fit na de massages, al doet het hem eerst ook best pijn, maar hij denkt dat het wel ergens goed voor is en kan opeens zijn tenen weer aanraken (met gebogen knieen, dat wel).

Woensdagochtend vertrokken ri Kanchanaburi, een all-in tour voor E 45,- per persoon, incl 2 overnachtingen, al het eten, de bezienswaardigheden en het vervoer. Dit zou ik echt iedereen aanraden. Het is ongeveer 3 uurtjes rijden vanaf Bangkok. Als eerst naar de begraafplaats waar veel gevangen uit allerlei landen liggen die gestorven zijn tijdens het bouwen aan de spoorweg tussen Thailand en Birma. Daarna naar het museum over de Brigde over the River Kwai en uiteindelijk over de brug zelf. Het is ontzettend indrukwekkend (al is het niet meer de oorsprondelijke brug) om te bedenken wat daar allemaal gebeurd is. Na de brug zouden we met de trein, maar je raad het al, deze had vertraging. Eerst naar een kleine waterval geweest, waar je kom zwemmen en het bovenop de rosten vooral glad is. Remco is naar boven gegaan en heeft daar heerlijk onder de waterval gezeten en genoten. Op de terugweg bleek het inderdaad erg glad te zijn en heeft hij een kleine duikvlucht, nou ja onhandige valpartij, meegemaakt, knie en vinger open, maar dat valt voor hem alles mee.
Toen toch nog weer naar een treinstation om een stukje met de trein over de spoorweg te gaan, een klein gedeelte is op houten palen, en dat is dan zeg maar het fotomomentje. Het is een origineel stuk en dat maakt het voor mij wel heel indrukwekkend.

Uiteindelijk afgezet bij het drijvende hotel. Wat kamertjes op de rivier, met een gezamenlijk restaurantgedeelte, een pooltafel en natuurlijk een karaokeset. Onze kamer was prima, je moet gewoon geen luxe verwachten. Een waaier en electriciteit is al heel fijn. Vanaf de wc en douche kijk je door de planken heen op de rivier, dat is echt gaaf. Er zijn vissen die onder de platforms hangen en die ze je dan, mooi ontspannen momentje ;-)
Voor onze kamer was een zitje en dan ben je wel echt ultiem gelukkig, uitzicht over de rivier, een beetje schommelen en een koud drankje in de hand, echt top.
Het ontbijt was goed geregeld. Na het ontbijt op naar de grote 7-step waterval. Via een mooie wandeling door de natuur kom je steeds langs andere watervallen, elke is weer anders en even mooi. Een paar zijn echt geschikt om te zwemmen, maar dat hebben wij pas aan de top gedaan. Het was wel te merken dat het wat droog is, de waterval kan veel heftiger stromen. Als je dan met je voeten in het water zit, beginnen de visjes aan je tenen te knabbelen, daar heb je geen dure dr. Fish voor nodig. Na de waterval kon je naar de tijgertempel, maar aangezien wij daar om ons moverende redenen niet heen willen, zijn we teruggebracht naar het flotel. Heerlijk relax middagje doorgebracht.
Zaterdagavond met een jongen uit Spanje gedobbeld, wat een lol kan je dan hebben. De opdrachten bij Maggy werden steeds lastiger, daardoor verloor iedereen vooral door een opdracht niet uit te voeren of het verboden woord te zeggen. Uiteindelijk ben ik op bed gegaan en hebben Remco en Pedro nog pool gespeelt en karaoke "gezongen".
Zondag stond bambooraften op het programma, wat zoveel betekent als op een bamboovlot tegen de stroom in getrokken te worden en dan van het vlot af te springen en heerlijk terug te drijven op de rivier. Wat een vrij gevoel is dat. Wel met reddingsvest aan, de stroming is sterk en veiligheid gaat met de toeristen toch wel voor alles. Remco en Pedro hebben een rondje olifant gedaan.
Daarna hadden vijf minuten om weer naar de volgende plek te gaan, maar ik moest echt even douchen na het rivier zwemmen, dus 10 minuten later vertrokken ri Hellsfire. Ook hier ben ik eerder geweest, met Jose een aantal jaren geleden en ik wist nog dat ik het toen heel confronterend vond. Ik vond dan ook dat Remco dit gezien moest hebben. Eerst het museum met een koptelefoon op (aanrader) en daarna naar het rotsblok wat door gevangen (ook door Nederlanders) is uitgebikkeld. Hier zijn zoveel mensen gestorven, alleen maar voor die spoorweg. Men wilde soldaten bevoorraden in Birma, maar aangezien dat niet meer via het water kon, moesten ze een andere manier bedenken en dat was via land. Daarvoor zijn gevangenen en inwoners ingezet. Van de 200.000 inwoners zijn naar schatting 90.000 gestorven en ook vele gevangen uit Nederland, Australie, Engeland, Amerikanen. Ze stierven door ondervoeding, vermoeidheid, ziektes en verschrikkelijke mishandelingen. Dit hoort ook bij onze geschiedenis over de 2e wereldoorlog.
Eigenlijk hadden we te weinig tijd om hier doorheen te lopen, maar het was even confronterend en ook Remco was behoorlijk onder de indruk. Dit hadden we niet willen missen.

Maandagochtend een ticket geboekt voor dezelfde middag naar Chang Mai. Vlucht van een uurtje, daar kan geen 12-uur durende busreis tegenop...is Remco zijn standpunt, en daar ben ik het ook wel mee eens hoor, maar ja ik reis normaal voordelig en Remco is van mening dat geld moet rollen...true.
We zijn op aanraden van Jan S. beland bij Thapae Gate Lodge, prima plek. Dat hadden we zelf niet gevonden in het steegje. Het is wel een bijzonder steegje, aan de ene kant erg mooie restaurants en aan de andere kant sjofele kroegjes met iets te dikke, oude mannen die daar dan (nog) alleen bier drinken. Je voelt dat het niet helemaal klopt, maar ja...
Maandag gevierd dat we een jaar samen zijn, fijn. Het was echter een feestdag, dus alcohol werd er niet (legaal) geschonken... In de Bierstube (ja, echt...beschamend he) kreeg Remco bier in een mok en ik mijn wijn ook. Nou dan hoeft het op zich niet perse hoor, drinkt toch niet echt lekker, haha. Daarna bij het hotel nog een drankje gekocht, die mochten we op onze kamer opdrinken, niet voor in de lekkere luie zitjes. Maar dat is dan ook prima.

Dinsdag begon de ochtend met een heerlijk ontbijt, warempel kaiserbroodjes, goede kaas en salami. Oh ja, en jam van passievrucht, aanrader mem!! Chang Mai is echt een fijn stadje om te zijn, de sfeer is gemoedelijk, en wordt nauwelijks aan je getrokken om iets te kopen of een restaurantje in te gaan, hier zou ik wel een tijdje kunnen zijn. We hebben rustig aan gedaan, veel gelezen en 's middags met een tuktuk naar het Art in Paradise musuem geweest. Dit had ik gehoord van een kennis die hier drie weken geleden was met een groepsreis. Echt een super tip, dit hadden we anders zeker niet gevonden en dat had ik heel jammer gevonden.
Door schilderingen op de wand en vloer krijg je zulke prachtige illusies, alsof een vis uit een schilderij zwemt, alsof je op een loopbrug staat waar je doorheen kan vallen, teveel om op te noemen en ik kan ook geen foto's uploaden helaas, op facebook staan een aantal. We voelden ons net een stel kleine kinderen en we hebben op de grond gelegen, tegen de muur aan gestaan in rare posities en vooral veel lol gehad.
In het begin zagen we een scheur in de muur (een echte dit keer) en die schuur ging ook door het schilderij heen. Daardoor beseften we dat de lijst geen lijst was maar ook geschilderd met schaduweffecten. Zo ontzettend gaaf, aanrader!!
Weer lekker gegeten, niet zoveel, een voorafje en een toetje, Italiaanse tiramisu...genieten dat Thailand.
's avonds genoten van een oil massage, en dit keer was het dan ook echt genieten. Allebei achter een gordijntje en een uur lang massage, nice nice.

Vandaag hebben we boomtoppentour gedaan. In de jungle via kabels van het ene boomplatform naar het andere. Af en toe abseilen (vanaf 40 meter) en dan heel snel naar beneden. Soms doodeng en tegelijk ontzettend gaaf en mooi. Ik had af en toe wel trillende beentjes, vooral stilstaand op zo'n platform en je kan mij meer vertellen, maar Remco knuffelde ook af en toe spontaan een boom, zo dicht stond hij er tegenaan. Het is ook echt zo hoog, je staat op een klein houten platform wat om een boom getimmerd is en met kabels vastzit. Alles is veilig, maar we zijn toch maar kleine mensjes die te hoog tussen de boomtoppen staan en vertrouwen op kabels en je haak. De langste kabelbaan was 300 meter lang, dan moet ik echt even denken, oke Jonker genieten, kijk om je heen! En dat lukt dan gelukkig ook wel. Van het platform afstappen was niet eens zo lastig, daarop gewoon staan, vond ik enger.
Het was super om mee te maken. De reis erheen is al mooi, vergezichten, kleine straatjes, een vrachtwagen die de wegverspert... Dat was dan weer iets minder, we moesten het busje uit en dan via de weg, langs de vrachtwagen (op een hele steile helling) voorbij lopen om naar een jeep te lopen. Dan denk je toch wel even, wat als de vrachtwagen omslaat en begint te rollen, we hadden afzonderlijk al vluchtwegen bedacht, haha, alleen maar goed om zo oplettend te zijn..

Zoals jullie lezen, tenminste, als je het einde gehaald hebt, hebben we het fantastisch. We genieten enorm en komen tot de conclusie dat we naast samen klussen ook prima samen kunnen reizen!!

Remco heeft net een ticket geregeld voor morgen naar Surat Thani in het zuiden. Vanaf daar willen we naar Khao Sok en daarna naar een eilandje.
Voelt fijn om weer even getypt te hebben, tot de volgende keer!!

Tut Rolien
en de hartelijke groeten van Remco

• 03 Juni 2015 - 19:55

Jelmer:

Ontzettend leuk reisverslag! Geniet er nog van en de groeten aan Remco!

• 03 Juni 2015 - 21:52

Tarek:

Waanzinnig! Mooie verhalen. Ik ben jaloers op een goede manier :-)

Have fun kids!

X

• 23 Juni 2015 - 08:59

Brigite:

Hi Rolien & Remco,

Ook al heeft het dagelijkse leven zich inmiddels al weer hervat wil ik toch nog even reageren op je/jullie reisverslag! Wat een heerlijke verhalen weer: zoals vakantie hoort te zijn. Lachen van die massage. Heb ik vorig jaar op Bali laten doen en mijn reactie was precies zoals die van jou!!! Eerder het idee dat je gesloopt werd, dan dat het voor ontspanning zorgde... De oil massage klinkt al een stuk beter! En dan die boomtoppentour: echt iets voor jou!!! Weer heerlijk samengevat ook, altijd een feest om al die belevenissen te lezen! En als je het even nodig hebt, even teruglezen en wegdromen!!!

xxx
    Brigitte