Cuba it is - Reisverslag uit Viñales, Cuba van Rolien Jonker - WaarBenJij.nu Cuba it is - Reisverslag uit Viñales, Cuba van Rolien Jonker - WaarBenJij.nu

Cuba it is

Door: Rolien

Blijf op de hoogte en volg Rolien

17 Oktober 2014 | Cuba, Viñales

Wel hallo allemaal!!
Het is inmiddels al vrijdag en dit is de eerste keer dat we in de buurt komen van een computer met internet. Helemaal prima, we hebben het niet gemist, maar het is wel leuk om nu even een verhaaltje voor thuis te tikken.

Het is wat hier. We proberen op hotmail te komen maar dat blijkt niet mogelijk te zijn, dus heel erg bedankt voor de waarschijnlijk lieve mailtjes, ze blijven onleesbaar de aankomende weken. Ook appen is niet mogelijk, wifi bestaat hier niet, maar gelukkig bestaat de oude vertrouwde sms nog!
Om op internet te kopen moesten we een kaartje kopen aan de overkant van de straat, daar werd alles geregistreerd, paspoortnummer etc. De familie Castro wil graag weten wie wat hier doet...

Maar terug naar het begin. Maandagochtend vroeg vertrokken naar Schiphol. José haar ouders hebben ons gebracht en op het vliegveld stond Annemiek om ons uit te zwaaien! Zo lief. Uiteraard ging alles voorspoedig maar er was geen tijd voor een bakje koffie, knuffel, kus en door.

Ik denk trouwens dat ik dit verhaal af en toe even opsla, ik ken de buitenlandse computers een beetje en aangezien ik dit niet eerst in hotmail kan typen is er een grote kans dat BAM alles weer weg is.
Mogelijk ontvangen jullie dan wel vaker een mailtje, sorry daarvoor. Ik kan je altijd verwijderen uit de maillijst (denk ik).

De vlucht via Parijs ging helemaal prima, lekker geslapen en de tweede vlucht naar Cuba was ook oke. Drie films gekeken en wat geslapen. We vonden wel dat we te weinig eten kregen, maar achteraf bleek dat we zelf tussendoortjes mochten halen, toch enigszins bescheiden die famkes. Aangekomen op Cuba door de controle. Onze toeristenkaart was prima...die hebben we twee weken voor vertrek geregeld toen we er achter kwamen dat dat nodig was. Naar onze (in Engels vertaalde) reisverzekeringpapieren heeft men niet gevraagd, dat hadden we nog wel op het laatste moment geregeld. We waren dit keer denk ik wel iets minder goed voorbereid, erg druk gehad en de voorbereidingen schoten er enigszins bij in. Maar al met al is het goed gekomen, we zijn binnengelaten zonder problemen. Onze tassen bleken er ook te zijn. Zaterdagavond hadden we nog een overnachting geregeld en daarbij gevraagd om ons op te halen vanaf het vliegveld. Daarop geen antwoord gekregen. Jose zei nog toen we door de poortjes liepen, ik zou mijn naam niet eens zien, mijn lenzen zijn te wazig en op hetzelfde moment zagen we een man met een bordje met daarop José haar echte namen! Zo grapppig, vanaf toen noemt men haar ook niet José hihi.
Gelijk naar de casa gebracht. De rit erheen was al prachtig, al die oude auto´s, zo kleurrijk en je kijkt je ogen uit. Vriendelijke chauffeur en...goede temperaturen. We werden zelf gereden in een lada, mooi.

De casa was midden in centrum Havana, vriendelijke mensen en prima kamer met eigen badkamer.
Verdorie, er is weer eens teveel te vertellen in te weinig tijd....ik zeg opsla-momentje.

Ja hoor, ggggggggggggrrrrrrrrrrrrrr ik kan overnieuw beginnen, waarom niet nog een keer opgeslagen, tja omdat ik denk dat is irritant voor de lezers, nou vette pech, vanaf nu sla ik heel vaak op tussendoor!!!

Ik kan opnieuw beginnen en weet niet meer wat ik wil schrijven.
Oke waren dus in Havana. Dinsdag hebben we gewandeld door de prachtige straatjes. Elke hoek, elke bocht is een foto waard. De auto´s, de mensen, de kleurrijke, kapotte, statige, prachtige, hoge huizen, ongelofelijk. Op vele balkons zou ik niet durven staan, alle scheuren en afgebrokkelde stukken zijn echt te gevaarlijk, maar ja zo zien wij dat.
Het wandelen in Havana is echt de moeite waard, je blijft kijken en ziet elke keer wat anders, geweldig. We hebben ons geen moment onveilig gevoeld. Uiteraard wordt er gefloten en hoor je meerdere malen ola chicka, psst, he amiga, boyfriend, maar vriendelijk lachen en doorlopen werkt het best. Niemand komt te dichtbij of is vervelend.
´s ochtend ook een fietstaxi genomen, was leuk ritje, maar vooral omdat wij lol hadden, niet omdat de meneer heel goed uitleg kon geven, of zou het aan ons Spaans hebben gelegen? Veel gezien en in de Hemmingbar geeinidigd met een cuba libre, best lekker om 12´00 ´s middags. Wij mochten uiteraard ook voor onze fietschauffeur betalen, maar dat hij nog een tweede mojito wilde vonden we enigszins overdreven. Opslaaaan Jonker.
Zo en dus, er is in de bar nog een tekening, karikatuur van me gemaakt, erg leuk, lijkt ook nog warempel. Ik hoefde hem vreemd genoeg niet te betalen, mss was meneer iets minder tevreden.
Daarna lekker gegeten en gewandeld naar hotel National, was een behoorlijke tippel dus maar een taxi genomen. Het hotel even bekeken en terug gewandeld na nog een drankje op het terras. Super mooie wandeling, oceaan links houden en dan gewoon door de straatjes terugslenteren. De oceaan waren we wel kwijt, maar je weet wel waar die is, en na, wat wij dachten, een klein stukje lopen, waren we opeens weer aan de andere kant van de baai, heel apart, of we lopen heel snel, of de binnendoorweg was sneller of we gewoon geen idee van tijd en ik denk het laatste. Maar ja, we hadden ons straatje dus wel gemist en konden teruglopen, ook prima.
Niet laat naar bed, we hebben de eerste paar nachten sowieso 12 uren per nacht geslapen, mogelijk hadden we wat in te halen.

Woensdagochtend vertrokken naar Vinales. De dochter van de eigenaresse had een casa in Vinales voor ons geregeld en toevallig kwam de zoon mensen naar Havana brengen, dus wij konden mee terug voor niet teveel geld. Zit toch beter dan de bus, en die hadden we een dag eerder moeten regelen en niet gedaan, dus de mazzelaartjes stapten woensdag tevreden in de paarse Fiat Tipo. Prima reis en ging voorspoedig, vriendelijke jongens en keiharde muziek.
Aangekomen in Vinales bij Gloria kregen we een hand en twee zoenen, welkom welkom. Een prachtige roze casa zijn we in beland, José is helemaal in haar nopjes :-P Vriendelijke mensen, heerlijk eten en een ontzettend fijn dorpje. Geloof dat ik hier wel kan wonen (met iedereen die ik lief vind uit Nederland uiteraard...). Het is zo gemoedelijk, de huisjes hebben allemaal een andere kleur....OPSLAAN. vieuw...
Elk huisje heeft uiteraard een schommelstoel op de veranda staan en de sfeer is gewoon helemaal goed. We kunnen hier lekker eten, drinken, wandelen en dingen ondernemen.

Mijn tijd zit er bijna op...
Gister wezen paardrijden, was top. We hadden allebei een goed uitziend paard, weldoorvoed, dat maakt toch wat uit voor je erop gaat zitten. Het rijden ging wel prima, naar een sigarenboer geweest en uitleg gekregen over wat men allemaal op het land heeft staan en hoe je sigaren draait. Zeer vriendelijke amigo en daar nog een zelfgemaakte cocktail gedronken, eerst zonder rum, maar met rum was toch beter. Alleen na woensdagavond (maar 2 cuba libre) elk, hoefden we niet gelijk weer drank. Want die twee knalden er behoorlijk in en we hebben zo heerlijk gelachen en lol gehad, moet kunnen.
Daarna weer op het paard en op naar de grot, daar met nog 5 anderen naar beneden met een gids en op het eind gezwommen in de grot. Heel gaaf en bijzonder om mee te maken. We hadden geen bikini, maar in je ondergoed lukt dat ook prima, en we hadden warempel een soort van bijpassen setje aan. Maar ja, dan nog het was hartstikke donker en twee zaklampen zorgden voor een beetje licht.
Vandaag wel een klein beetje zere billetjes, maar dat was het waard!
oke tjop tjop, opslaan Sorry...

Gistermiddag rustig aangedaan, heerlijk gelezen op de veranda en stadje in voor wat eten.
Vandaar weer naar een andere grote grot geweest, helemaal top.
Ik wil veel meer vertellen, maar heb nog maar vijf minuten en wil nog even het één en ander checken!!

Conclusie, het is hier fantastisch! Mogelijk vinden we nog eens een internetcafe, mss niet... Morgen gaan we naar Cienfuegos, net busticket geregeld.

Oke dag dag dag!!!
Jullie zijn top
oh ja, een geen woord nagelezen, maar de fouten halen jullie er zelf wel uit neem ik aan.
Dag kusjes

• 17 Oktober 2014 - 21:34

Marieke:

Hey dames,
    Klinkt erg leuk allemaal!
    Heel veel plezier nog!
    Liefs Marieke.

• 17 Oktober 2014 - 23:48

Linda Ypma:

Wat fijn om te lezen!
    Liefs, Linda

• 18 Oktober 2014 - 17:42

Ineke:

Top verhaal weer rolo. Super leuk. Have fun, maar dat zit wel goed als ik t zo lees :)

• 19 Oktober 2014 - 16:44

Heit En Mem:

Altijd weer leuk om je verhaal te lezen. Zo te zien en te lezen hebben jullie het prima voor elkaar. Veel plezier voor de komende weken. Dikke knuffel voor jullie beide en een tut. Heit en Mem

• 20 Oktober 2014 - 19:30

Jannie Mienstra:

Mooi om te lezen hoe het daar met jullie gaat en zo te horen vermaken jullie je prima nog veel plezier en een dikke tut van ons heit en mem

• 23 Oktober 2014 - 00:15

Brigitte:

Hi Rolien (en José),

Gaaf verhaal en gave foto's... Krijg zo'n heimwee. Maar ff langs de slijter voor een flesje Havana rum, cd'tje op en wegdromen... Mooie stad hé, Havana! Fijn ook om te horen dat jullie een goede vlucht hebben gehad. Het komt op mij over dat jullie het daar prima naar de zin hebben. Houd dat vast!!! Al sigaren gerookt?

Groetjes en een knuffel,
    Brigitte.