Verhaal uit Nairobi - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Rolien Jonker - WaarBenJij.nu Verhaal uit Nairobi - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Rolien Jonker - WaarBenJij.nu

Verhaal uit Nairobi

Door: Rolien

Blijf op de hoogte en volg Rolien

29 Juni 2007 | Kenia, Nairobi

Wederom hallo allemaal,

Momenteel zit ik in een internetcafe in Nairobi en heb weer kort de tijd maar..... waarschijnlijk kan ik dinsdag eindeijk foto's plaatsen.Ik heb nu de kabels en usb niet bij me.

Vorige week donderdag en vrijdag hebben we zoals al vooraf verteld de laatste klusjes gedaan. De poort staat. Het zat me niet lekker of we het grote (te) zware houten hek overeind en staat zouden krijgen en houden. Maar het is gelukt. Verder hebben we wat kleine klusjes gedaan en 's middags hadden we vrij, erg fijn. Dit omdat het heel mooi weer was en dat was eigenlijk de eerste hele dag met zon. Dus lekker gelezen, relax, kleren gewassen etc. Vrijdag hebben nog 2 hekjes gemaakt, opgehangen en geverfd.

's middags kwam er een meisje bij het kindertehuis en die vroeg of Daisy haar huis wilde komen bekijken. Dit famke hadden we ontmoet toen we de tweede zondag naar de kerk zijn geweest. We zaten met z'n 9en in de kerk, waarvan dus 5 blanken, heel apart. Na de dienst bleek dat er in een ander dorp een inzameling werd gehouden en alle dorpskerken daar samen waren gekomen. Aangezien het nog vroeg was besloten we daar nog even te kijken, het was niet zover lopen.... uiteindelijk hebben we 1,15 gelopen voor we er waren. Een meisje heeft ons de weggewezen en zei steeds "nee het is niet zover meer". Verder kletste veel met Daisy en had zelfs al plannen om naar Nederland te komen (waarschijnlijk dacht ze dat Daisy wel even een ticket betaalde). Maar dit meisje kwam Daisy dus halen donderdagmiddag. Daisy vroeg ik mee wou lopen, want alleen vond ze geen fijn idee. We hebben Merci (8) en Lydia (5) ook meegenomen op onze rug. Het was een mooie wandeling door de jamba (landerijen), onder prikkeldraad door, langs een doodzieke koe etc. Het meisje vertelde dat het niet ver lopen was, ik kreeg toen gelijk de kriebels, want wat wij niet ver vindt, vond ik de vorige keer toch best een eind.... Maar dit keer viel het idd mee, zo'n half uur lopen. Onder het lopen vroeg ze aan Daisy om geld en Daisy gaf aan dat alles op is. Toen kwam nog de vraag of ze niet wat geld vanuit Nederland kon sturen, tja ze proberen hier alles. Ze vertelde dat ze zelf een dochter van 1,5 heeft en de vader er vandoor is gegaan en ze nu bij haar oom woont. Bij haar huis aangekomen bleek dat ze het heel goed heeft, een enorm stenen huis, groter dan de meeste huizen van de mensen die ik ken. Er werd ons melk aangeboden en we hebben even in de gemeubileerde kamer gezeten. Merci en Lydia waren helemaal onder de indruk. Na de uitleg van Daisy over de kinderen die niets hebben, was ze heel redelijk en begreep ze zelf ook wel dat ze het best goed heeft.

Vrijdagavond hebben we in het kindertehuis gegeten. De kinderen Westers en wij Keniaans. Eerst hebben we nog kraaltjes geregen en het was super gezellig. Toen lekker gegeten, Ariette had vlees geregeld en ze vonden het allemaal heerlijk. Na het eten gezongen en gedanst, heel bijzonder. De meisjes vroegen allemaal of we bleven slapen en waren helemaal knuffelig. Iedereen heeft nog wat gezegd als afscheid en rond 21:30 zijn we ri huisje gegaan.

Zaterdag zouden we in het bos gaan wandelen. Net voor vertrek riep Remi ons in hun woonkamer(tje), de pastor was er en er werd gebeden in het Swahili. Waarschijnlijk voor een goede reis etc. maar we begrepen het niet. Daarna gingen Remi, de pastor en Annet (een meisje wat bij hun woont omdat ze het thuis niet goed heeft) tegen de vrachtwagen aanstaan die op het erf stond. Die is denk ik nu ook ingezegend, handig.
Ariette, Gea, Daisy en ik hebben een wandeling door/langs het forrest gemaakt. Heel mooi. Voornamelijk langs, omdat het bos niet geheel veilig is, er zijn illegale drankstokers bezig en die zijn niet te vertrouwen.
Het is niet te beschijven (ja de foto's komen nog), maar het is zo groen in het gedeelte waar wij zitten. Dat had ik niet verwacht, het beeld van Kenia wat ik had was toch voornamelijk lange uitgerekte steppe's. Aangezien dit gebied hoog gelegen is en het 's nachts vaak regent (goed geregeld) groeit alles heel goed. In dit gedeelte is er dan ook genoeg voedsel.
Angela was bij het kindertehuis en heeft de kinderen meegenomen naar het hotel (houten huisje waar je thee kan drinken, niet slapen zoals je zou verwachten) voor thee en mandazi's (soort oliebol) als laatste afscheid.

Zaterdagavond aten we bij Andrew en Remi (waar we op het erf zitten) met hun kleinkinderen Kemboi en Cherop.
Voor de wandeling werd er een kip uitgezocht en gevangen voor het avondmaal, ieuww... nee dat is niet voor mij weggelegd. Het eten was verder heerlijk, aardappelpuree, spaghetti, rijst, groente echt verrukkelijk. Het was een erg gezellig avond en er is nog even voor ons gebeden.

Zondag zijn we vertrokken naar Nairobi, weer een eneverende reis maar ik heb nu geen tijd om dat te typen (jullie kunnen het aan de hand van mijn vorige verhalen waarschijnlijk redelijk goed indenken).
Aangekomen in Nairori sliepen we in het zelfde hostel als de eerste nacht.We sliepen met 2 andere meisjes (Eline en Karin) die Ariette kent en ook in Tendwo zijn geweest op een zes persoons kamer en Ariette en Isaack hadden samen een kamer. Het was gelijk erg gezellig en het klikte goed. De dames zijn ook mee uit eten geweest, het eten was heerlijk en al met al een zeer geslaagde avond.

Maandag werden we opgehaald door een busje voor de safari. Er ging een kok mee en er was ook een Duits stel die meereisde. We hebben een lange rit (6 uur)gemaakt en aangekomen in het dorpje bij het park stopte de chauffeur bij een loge. Eigenlijk zouden we in het park in tenten slapen maar de chauffeur deelde mee dat het ivm olifanten en leeuwen redelijk gevaarlijk is. Dit omdat de rangers niet altijd komen als je ze roept, maar hij wou ons wel de keuze laten. De keus was snel gemaakt en we kregen allemaal een eenpersoonskamer, ik moet bekennen dat ik dat ook wel eens heel lekker vond. We hadden zelfs een eigen douche en/in wc. De kop hing praktisch boven de pot, haha, maar er kwam warm water uit en was heerlijk.
Maandag gelijk het park in, en we hebben olifanten gezien, wat een avontuur. 's avonds heerlijk gegeten en nog even in een barretje gezeten en een Smirnoff gedronken, hihi smaakte heerlijk.
Dinsdag zijn we vanaf 8 uur tot 18:00 in het westelijke deel van het park geweest. We hebben enorm veel olifanten gezien, nijlpaarden, krokodillen, prachtige (roof)vogels, dikdik, reeen, impala's, gazelle's etc etc. En op een gegeven moment riepen het Duitse meisje en ik tegelijk stop (simama), we hadden tegelijkertijd een luipaard gezien in een boom. Wat een prachtige ervaring. We hebben veel foto's gemaakt totdat hij uit de boom sprong, kippenvel.

Woensdag zijn we naar Tsavo East gereden en daar de tenten opgezet, was wel vertrouwd. We hadden toen we naar het campsite reden al enorm veel olifanten gezien en toen we terugwaren bij de tent zagen we ze van 150 meter afstand, heel spannend en bijzonder. Ze kunnen zo naar je toelopen en zit geen afscheiding tussen het park en de campsite... We hoorden ze trompetteren en soort grommen, heel mooi.
Eind van de middag totdat het donker werd hebben we nog safari gehad, helaas geen leeuwen gezien maar wel 100 olifanten bij elkaar....

's nachts in een tent geslapen. Nogal een aparte ervaring. Je hoorde de olifanten en een hele irritante vogel die dacht een wekker na te moeten doen... Maar ja we hebben iig een beetje geslapen en Daisy en ik hebben ook dikke lol gehad. 's nachts naar de wc was behoorlijk spannend, met alle hagedissen, kikkers, vleermuizen en de olifanten in de verte...
Donderdagochtend om 6 uur vertrokken we op safari. Het regende een beetje. Op een gegeven moment reed de driver behoorlijk hard en duidelijk met een doel. Van veraf zagen we ongeveer 15 busjes staan en ja hoor toen zagen we eindelijk leeuwen, zo'n 7 bij elkaar. Als er iets bijzonder wordt gespot, wordt dat via een bakje medegedeeld en ja dan krijg je echt massatoerisme. Op zich natuurlijk fantastisch op deze mooie beesten te zien (de big five hebben we nu allemaal gezien), maar ik vond het persoonlijk nogal een domper om het op deze manier te moeten zien. Al die busjes , bah, was er echt een beetje bleh van.

Lekker ontbijt gehad met pannekoeken, gebakken ei en brood mm.. Toen de lange terugreis, we waren pas rond 19:00 in Nairobi, veel file.
Gisteravond lekker gegeten en nu gaan we shoppen!! Morgen vertrekken Angela, Gea en Daisy dus nog op zoek naar was souveniers. Daisy laat haar opnieuw vlechten, ze heeft het laatst midden in de nacht eruit gehaald en wilde het toch nog we graag voor vertrek, nu gaat ze ook losse vlechtjes laten zetten.

Moet nu echt stoppen, heb de tekst niet nagelezen dus hoop dat het een duidelijk verhaal is zonder teveel typfouten.

Hoop echt dinsdag de foto's erop te zetten.

Dikke kus voor jullie allemaal.
En hoop dat het thuis ook goed gaat.

Liefs Rolien

• 29 Juni 2007 - 07:32

Petra:

ik heb met veel plezier je verhaal gelezen, ik kan niet wachten op de foto's . eelke komt zaterdag bij ons slapen, gezellig.
    oja misschien heeft eelke het al verteld maar elvis en esther hebben een meisje gekregen, ze heet alyssa. ze vragen ook steeds naar jou.

veel liefs milan, petra en ilona

• 29 Juni 2007 - 07:33

Marlies:

Echt wat een super verhaal....Ik weet hoe het is om al die super gave beesten te zien, maar 100 olifanten bij elkaar moet toch echt wel helemaal fantastisch zijn!!!!Dat lijkt me echt super gaaf en ben dan ook erg benieuwd naar de foto's.
    Voor jou was het afscheid natuurlijk nog niet zo zwaar, want jij gaat nog twee weken terug. Bij deze dan ook nog heel erg veel plezier en geniet er goed van en voor dat je het weet is je vriendje bij je hhah

Heel veel plezier met shoppen en succes moge met het uitzwaaien van Angela, Daisy en Gea

Liefs Marlies

• 29 Juni 2007 - 08:04

Marieke:

Jeetje Rolien, wat een belevenissen allemaal, geweldig! De tijd gaat op die manier wel heel snel. Ik wens je nog heel veel meer belevenissen en veel plezier! Liefs Marieke

• 29 Juni 2007 - 08:14

Eline:

Wouw, klinkt goed joh, die safari! Echt stoer. Gaaf dat Daisy toch nog een keer haar haren laat vlechten. Zeg maar tegen haar dat ze een goede keus gemaakt heeft.:-) Het onze is ook leuk geworden. Ik heb net een foto op m'n site gezet (elinewust.waarbenjij.nu), zodat je het nog kunt bewonderen. Doe de groeten aan de rest van de groep en wens de meiden een goede, veilige reis. Veel plezier en geniet van alles om je heen!
    Liefs, Eline

• 29 Juni 2007 - 10:30

Anika:

Jemig.. klinkt allemaal echt super... maar lijkt me idd wel eng om in een tent te slapen met al die dieren om je heen :S:S.. ben errug benieuwd naar de foto's.

kus Anika

(heb mn rijbewijs ook gehaald :D:D)

• 30 Juni 2007 - 12:50

Gewina:

Wat een verhaal en belevenissen, Gelukkig komen binnenkort de foto's ben erg benieuwd hoe het er daar uit ziet!
    Het lijkt mij ook geweldig om al die dieren te kunnen zien van dicht bij.

.xxxx. Gewina

• 01 Juli 2007 - 11:17

Petra:

he meid, nog effe een berichtje van ons.
    Eelke is nu net weer op weg naar huis en het was erg gezellig.
    nu nog een ander nieuwtje, beetje raar om het zo te vertellen, maar eelke weet het ook al, ilona krijgt een broertje of zusje.We horen vast snel weer.

veel liefs van ons

• 02 Juli 2007 - 09:28

Eeuwk:

He Rolien wat allemaal erg spannend zeg, wat een geweldige ervaring lijkt me dat. Zo te lezen hebben jullie veel werk verzet, super jullie zijn echte toppers!

He topper nog veel plezier, ook met Eelke, en ben erg benieuwd naar je nieuwe kapsel.

Liefs
    Eeuwk