Dat was het dan alweer - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Rolien Jonker - WaarBenJij.nu Dat was het dan alweer - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Rolien Jonker - WaarBenJij.nu

Dat was het dan alweer

Door: Rolien

Blijf op de hoogte en volg Rolien

13 Januari 2011 | Singapore, Singapore

Donderdagmiddag vijf uur met de airco aan omdat het echt heerlijk warm is. Het zit er nu echt bijna weer op, twee weken vakantie. Het is snel gegaan, maar echt heerlijk zo, dat komt denk ik omdat ik de laatste paar dagen tijd en rust had om dingen te doen (of niet) en geloof dat ik niet vaak zo weinig doe, maar is wel eens goed :-)

Vandaag ben ik dan toch eindelijk naar Chinatown geweest en de Botanische tuin, dat zou al de hele week... Was leuk. Ook nog even naar Little India en met de voetjes in het zwembad en nog even het boekje van Miek uitgelezen.

Vandaag en gister was het lekker weer, de zon eindelijk weer gezien. Maandag en dinsdag heeft het veel geregend en het was bewolkt, dus niet zoveel gedaan. Had best gekund, maar kon me er niet toe zetten ofzo. Dinsdagavond zouden we naar Chinatown, maar we zijn bij Dempsey Hill uit eten gegaan, was zo'n 20 minuten lopen en ik geloof dat we pas rond 10 uur aan tafel zaten. Lekker gegeten, heerlijk toetje en weer teruggewandeld. Het blijft heerlijk dat je je jas niet hoeft mee te nemen, het enige was je altijd meeneemt is je plu.
Toen we bijna thuis waren, werd Annemiek geroepen vanaf een terras. Daar zaten twee collega's van haar, dus hebben we nog een drankje mee gedronken en uiteindelijk lagen we pas rond half 1.

Dat was dan weer niet zo handig, aangezien Annemiek gewoon moest werken woensdag en ik met haar mee zou gaan om het schip te bekijken. Dus kwart voor 7 van bed en op naar de werf. Annemiek wordt altijd opgehaald door een collega en uiteindelijk zaten we met z'n vijven in de auto. Rond acht uur waren we er. Eerst kreeg ik uitleg over de veiligheid aan boord. Een meneer heeft ongeveer 20 minuten verteld wat absoluut niet mag en wat wel moet!!! Iedereen die aan boord gaat, moet eerst dit hebben gehoord. Toen kreeg ik een witte overal aan, helm op, beschermende bril en werkschoenen aan. Dat is dus de outfit aan boord. Miek vertrekt elke morgen in een hippe outfit naar het werk en zodra ze aan boord moet, gaat de overal aan.
Klein stukje fietsen over de werf, hele hoge trap op en daar stonden we dan aan boord. Ik vond het heel bijzonder om dit mee te maken! Sowieso om op zo'n groot schip te staan en dan te beseffen dat Annemiek alles snapt wat men daar doet (ja toch Miek?), ik vind het zo knap. Er liepen ontzettend veel mensen rond en iedereen leek te weten waar hij mee bezig was. De enige vrouw die er was, was Miek, topper!! Hele rondleiding gehad, door machinekamers, op het dek, andere gebieden, allemaal leidingen, kabels, knopjes, opslag. Het is niet voor te stellen wat daar allemaal gebeurt, zal binnenkort wel een paar foto's plaatsen.

We hebben er ongeveer drie kwartier rond gelopen, Annemiek moest nl nog vergaderen.
En wat was het warm zeg met al die kleren aan, ongelofelijk, bah.
Nog even wat drinken en daarna heeft Miek me bij de metro afgezet.

Ik had bijzonder veel trek, dus even wat te eten gekocht. Miek riep me nog toe "je mag niet eten in metro". En tja, wat doe je dan. Singapore is streng, maar ik had ook heel erg trek. Zou stiekem een hapje nemen, maar ik durfde het werkelijk niet. Ook op het perron mag je niet eten en drinken, het is natuurlijk wel een hele goede manier om de boel schoon te houden.
Zo hebben ze bv ook geen prullebakken in de metro, angst voor bommen. Je mag tegenwoordig wel kaugom eten, maar nooit op straat gooien, je kan het hier ook niet kopen. Dus als iemand kaugom eet, komt het uit Maleisie of ergens anders vandaan. Op zich is het ook niet heel erg, in Nederland smakt iedereen er ongegeneerd op los.... De reden schijnt te zijn dat er ooit een ongeluk is gebeurd, kauwgom ergens tussen en de deur ging niet goed dicht....of zoiets (maar kan ook broodje aap verhaal zijn).
Men kent hier ook nog de doodstraf, net als stokslagen. Er is een keer iemand doodschopt door een groep jongens. In Nederland wordt dan uitgezocht wie de fatale trap heeft gegeven, hier niet! Alle 7 de doodstraf! Het is wel heel duidelijk, maar natuurlijk ook heel raar. Men weet hoe hoog de straffen zijn en daarom voel je je hier echt veilig.

Na de werf had ik afgesproken met Emelien, vrouw van een collega van Annemiek. Met haar heb ik een wandeling gemaakt van ongeveer 3/4 uren, prachtig!! Ik had een verkeerd beeld van Singapore (door al die regen en het feit dat ik dus niet op ontdekking ging), maar het is echt een heel mooi land, als je het maar wilt zien en de plaatsen opzoekt.
Leuk gepraat, nog een bakje koffie gedaan bij de mc cafe. Dat is een koffiehuis van de mc donalds, soort Starbucks, alleen iets goedkopen en wel heel lekkere koffie en appeltaartje!
Rond vier uur was ik weer thuis en toen begon het te stortregenen.
's avonds kwamen Emelien en Stefan eten, was gezellig. Tot een uur of twaalf buiten gezeten, dat is toch een cadeautje.

Trouwens, liep vanmiddag van de metro terug, ongeveer 10 minuten wandelen over Orchard Road, zeg maar de kalverstraat van Singapore. Ik heb binnen 5 minuten 2 porsches gezien, 3 ferrari's, 2 Bentley's en 1 Rolls! Dat is toch prachtig, wat een stad.

Zal nu nog even mijn tas inpakken, douchje nemen, wat eten en dan ri airport. Kom morgen rond half 6 Nederlandse tijd weer aan, hoop dat ik goed slaap in het vliegtuig, nog een leuke film kan zien en dan ben ik morgen fris en fruitig :-)

Tot morgen en zaterdag en ........

Liefs

• 13 Januari 2011 - 09:46

Linda :

hoi Rolien,

voor een opdracht van toneel moet ik een (reis)verslag/een persoonlijk verhaal opzoeken op internet. Wat grappig dat ik direct op die van jou stuit. Ik ga m gebruiken! Zie je overigens volgende week weer (do)!

Groeten Linda

• 14 Januari 2011 - 16:55

Angela:

ROLIEN, WELKOM THUIS !!!!
    Leuk hoor om je verhalen te lezen !!
    Weer een hele ervaring rijker !!!!
    Spreek je nog ! Groeten Angela xxx

• 08 Juli 2011 - 09:20

Mark:

Hey Rolientje, hou je deze pagina nog bij? Of heb je ook FB of iets dergelijks???

Groetjes,
    Mark