De eerste week was fantastisch - Reisverslag uit Eldoret, Kenia van Rolien Jonker - WaarBenJij.nu De eerste week was fantastisch - Reisverslag uit Eldoret, Kenia van Rolien Jonker - WaarBenJij.nu

De eerste week was fantastisch

Door: Rolien

Blijf op de hoogte en volg Rolien

22 Juni 2012 | Kenia, Eldoret

Wel hallo allen die dit lezen,

Daar zit ik dan weer in een aftands internetcafe'tje in Eldoret! Heerlijk! De computer is uiteraard weer traag, maar we blijven lachen!! (lieve collega's, geloof me: ED nias is snel!)

Het gaat goed met ons, we genieten volop en de tijd vliegt voorbij.
Oke, eerst terug naar het begin.
Ik weet het nog goed, vorige week vrijdag om deze tijd zijn we in het vliegtuig gestapt en zeer confortabel vertrokken ri Nairobi. De vlucht ging goed, films kijken en een beetje eten, goed te doen.
Eenmaal aangekomen eerst naar de wc, wat niet een goed plan was aangezien we gelijk achteraan in de rij voor het visum stonden, maar ja we weten, het is Afrika en het duurt lang. Meer dan een uur later waren we erdoor, tas gepakt en ri uitgang! Sammy zou ons opwachten met een bordje! Geloof me er stonden heel veel bordjes. Gelukkig zag ik al snel mijn naam en ik herkende zelfs Sammy. Pinnen en de taxi in ri hotel, allemaal prima. We waren zeer content met het hotel, er was zelfs warm water, woehoe.

Zaterdag met de taxi naar het busstation, daar in een busje gestapt en zo'n 6 uren later zijn we in Eldoret aangekomen. De rit was weer prachtig. Onderweg weer zebra's en veel gazelles gezien, blijft bijzonder zo langs de snelweg.
We hadden afgesproken om Isaack te bellen zodra we vertrokken uit Nairobi, maar helaas het simkaartje kopen bleek even wat lastiger dan gedacht. Eenmaal in Eldoret aangekomen gebeld en hij was al in de stad, dus 10 minuten later kwam hij op ons afgelopen met een vriend. Leuk om elkaar na zo'n lange tijd weer te zien.

Hmm mijn verhaallijn wil nog niet echt vlotten. We hebben ook al zoveel gedaan en beleefd dat het best even lastig is alles weer te vertellen, moet er gewoon even inkomen. En ga dus gewoon typen zoals ik altijd doe, dus lekker hak op de tak.

Het dorp! Het dorp is precies hetzelde als voorheen. Om een beeld te schetsen, we zitten ongeveer 8 km vanaf de asfaltweg. Als je de rode zandweg volgt lang dorpjes met houten huisjes, vele landerijen, bomen en zo meer, kom je in Tendwo uit (tenminste als je de goede afslagen neemt). Daar ga je door een houten hek en nog een gate en daar staat een mooi wit houten huis met veranda en een keuken. De wc's zijn een stukje verderop. Een huisje met drie deuren, en achter de deur een heel diep (best klein) gat. Succes! De douche is een houten hokje waar geen douchegordijn voor hangt. Douche is ook een groot woord, je neemt water mee daarheen en wast jezelf, er is uiteraard geen verstelbare douchekop.

Isaack had een heel plan voor de hele week, kinderen op de school bezoeken met de motor om te zien hoe het met ze gaat en om een foto te maken voor de sponsor. Hij had ons plan om naar Nakuru te gaan al bijna van tafel geveegd omdat we het veel te druk hebben... Nou ja, wij hebben toch maar aan ons plan gehouden en de planning samen besproken totdat we allemaal blij waren.
Zondag zijn we gaan proefrijden op de motor, met z'n drieen past best. Isaack rijdt, ik in het midden en Jose achterop.Wij vonden een uurtje wel genoeg, maar eenmaal op weg was het zo mooi dat we echt genoten hebben. We zijn via het bos naar een uitkijkpunt gereden. Van daar zag je de vallei heel prachtig liggen, de rots waar we opstonden ging recht naar beneden, best eng, maar zo mooi. Uiteindelijk een tocht van zo'n drie uur gemaakt.
Maandag naar de school Rainbow acadamy geweest, heel leuk om te zien waar het geld uit Nederland heengaat. De school ziet er netjes uit, de juffen geven leuk les en de kinderen genieten. Ze krijgen twee keer per dag eten, in de ochtend pap (we hebben geproefd, niet lekker) en tussen de middag kederri (bonen en mais) of ugaly (maispap). Fijn.

Maandag zijn we ook nog kinderen gaan bezoeken, Enock en twee meisjes Faith. Enock kende ik nog, de meisjes niet. Het blijft bijzonder om op een school rond te lopen en te zien hoe het er hier aan toe gaat. Alleen ik kan niet wennen aan het twijgje waarmee de directeur rondloopt, slaan hoort er nog steeds bij " om de kinderen discipline bij te brengen". Hou toch op zeg, lekker voorbeeld geef je dan. Maar de discussie ga ik niet meer aan, het heeft geen zin.

Maandag bleek het gas op te zijn, dus we moesten koken op de stoof (op kooltjes). Dat gaat op zich prima alleen heel traag. Rond 20:00 gegeten en daarna maar ri bed. Elke avond om 19:00 is het donker en dan niet een beetje schemerig, nee echt donker.
Isaack is een beetje een regelmannetje in het dorp, daardoor staan er om de haverklap mensen op het erf. En als het dan echt donker is, zie je soms iemand over het hoofd...best lastig.

Trouwens zaterdag toen we aankwamen was het een hectisch gebeuren op het erf. Iedereen (ja ja vooral ook de mannen) waren aan het werk. Mais wat gedroogd is, werd via een machine van de kolf gehaald en in zakken gedaan, dat heeft de hele zaterdag en maandag geduurd en ik kan nu bevestigen, sommigen mannen hier weten dus wel wat werken is, dat doet me deugd.

Isaack verwacht dat wij voor hem koken en ook wel dat we chai (thee met teveel melk en suiker) maken, en ach wij vinden het niet zo erg om te doen. Als hij gaat koken krijgen we waarschijnlijk ugaly...

Dinsdag zijn we naar de stad geweest, ik heb toch maar weer vlechtjes laten zetten, is zo handig hier. Jose heeft ervoor gekozen om het niet te doen, ze houdt niet zo van gepiel aan haar haar ;-) en ik denk ook niet dat ze er heel blij van geworden zou zijn om zolang stil te zitten. Maar het zit er bij mij iig weer strak in.
Door de regen viel op een gegeven moment de stroom uit, dan is het ook best donker in zo'n saloon, maar men ging door met vlechten, ideaal.
Verder nog wat boodschappen gedaan en patatje gegeten en dan weer terug naar Tendwo. Maar dat is niet zo makkelijk alsdat het klinkt. Want de matatu (het busje) gaat pas laat in de middag en langs een route die waarschijnlijk te modderig was, de auto die de andere route neemt, vertrekt als de auto vol is. We wisten wel ongeveer waar we de auto konden vinden,maar daar sta je dan...welke auto? Welke chauffeur? Waarheen!?! Toen kwam er een man op ons aflopen (er waren al velen om ons afgestapt) die we wel herkenden en we zijn bij hem ingestapt. Helemaal goed weer.
Dinsdag weer op de stoof moeten koken, gas was niet gebracht...

Woensdag zijn we weer op de motor gestapt, ditmaat moesten we ver weg. Ik blijf het enigszins eng vinden. Zonder helm en met korte broek...dan krijg ik al hele nare scenario's in mn hoofd.Maar het is allemaal goed gegaan en als wij "pole pole" zeggen, dan gaat hij wel iets rustiger rijden. Mem geen zorgen hoor, we passen goed op!
Woensdag was een leuke dag, eerst Stella bezocht. Heel sneu was dat ze nog een oud uniform aanhad op school, iedereen liep in het blauw en zij in het groen. Ze is meegelopen naar de kleermaker en er worden twee jurken voor haar gemaakt en we kopen zo nog een trui voor haar. Daarna naar Mercy haar school gegaan. Nogal een rare gewaarwording aangezien sommige kinderen blijkbaar nog nooit een blanke (MZUNGU, How Are YOU) gezien. Echt aapjes kijken was het en we voelden ons er ongemakkelijk bij. Ze waren ook echt bang in het begin. Na een tijdje er heengelopen en handen gegeven, toen was het helemaal goed en sloeg het weer de andere kant op en wilden ze je hand niet meer loslaten. Ach... Het was iig erg leuk om Mercy weer te zien, ze ziet er gelukkig uit.
Daarna ri Kenneth en Emmanule, leuke jongens van 14/15 jaar. De school staat heel erg hoog in de heuvels en het was k-o-u-d. Niet normaal meer. Isaack had het opeens over een lunch bij vrienden... Zucht dachten wij, maar dat was te vroeg gezucht. Het was hartstikke leuk. Isaack heeft zelf bij die mensen gewoond en Emanuelle woont er nu aangezien hij anders niet naar school kan. Hele vriendelijke mensen en dan de lunch... Aardappelpuree, rijst, spaghetti, witte kool, doperwten, capati, sakuma, kip! Wat een verwennerij, we voelden ons wel btje schuldig, maar weten ook dat zij het vooral heel fijn vinden dat wij er waren.
's avonds maar een broodje gegeten en ananas.

Donderdag hadden we zomaar een dag vrij... Was ook wel nodig, we voelden ons allebei niet zo goed. Vrij is trouwens een groot woord. 's ochtends naar de school geweest, lunch bij Isaack zijn ouders en avondeten bij Alex zijn vrouw... Druk sociaal leven hebben we hier. Vnvd gaan we bij de buurvrouw Maggie eten en daarna komt Alex nog een soda bij ons drinken.

Ik merk dat het trouwens dit keer meer een opsomming is dan een heerlijk weglezend verhaal, sorry daarvoor. Komt omdat we weer onder enorme tijddruk staan. Hebben afgesproken om zo te lunchen met Isaack en dan weer terug naar Tendwo, tas pakken. Morgen vertrekken we naar Nakuru, daar willen we een safari gaan regelen, zin in.

Jose vind het hier trouwens ook top! Zondagochend (oh ja toen zouden we naar de kerk, maar de dienst bleek ergens anders te zijn.... zo jammer ;-)) moest ze even wennen, geen stromend water alleen twee regentonnen, allerlei mensen die steeds wat van je willen en zo meer. Maar dan heeft volgens mij nog geen uur geduurd en het was over en sindsdien geniet ze volop. Gister zei ze " het is hier fijn en ik zou hier nog wel langer wilen blijven". En zo is het ook, het is een fijn leven (tijdelijk uiteraard) en goed om mee te maken zodat je alles wat je thuis hebt weer zo waardeert.

Het blijft apart om de enige blanke te zijn hier. Al heb ik vandaag nog wel twee anderen gezien. We zwaaien dus maar een beetje vanaf de motor naar de kinderen als ze weer heel hard MUZUNGU roepen.

Ons Swahili gaat ook met grote sprongen vooruit, we leren steeds nieuwe woorden. Jose leert snel! Ze kan zich al aardig redden met ons houtje touwtje Swahili. Het blijft handig om het een en andere te begrijpen en kunnen zeggen hier. Desondanks worden we gepiepeld waar we bijstaan, maar ja, dat is dan maar zo.

Inmiddels is het weer een uur verder, hebben we lunch achter de rug en zitten we in een ander internetcafe, waar WEL connectie is. Best handig als je je verhaal wilt versturen. Gelukkig ben ik inmiddels geoefend Kenia-computer-gebruiker en heb ik dit verhaal eerst in hotmail getypt waar automatisch concepten worden opgeslagen, vieuw!!

Vandaag is het trouwens heerlijk weer. Tot nu toe hebben we vooral veel bewolking gehad, maar als de zon eenmaal schijnt is het warm! 's Nachts regent het vaak, en veel! Maar dat is alleen maar goed om onze watervoorraad aan te vullen.

Nou beste mensen, dit was weer een heel stuk tekst, ben benieuwd wie het tot het eind heeft gelezen ;-)

Goed weekend, geniet volop, dan doen wij dat ook.

Dikke kus Rolien (en Jose)

• 22 Juni 2012 - 11:49

Annemiek:

Geniet ervan avonturiersters! Kunnen we jullie binnenkort op de Grand Prix verwachten met al jullie motor ervaringen??? ;-)

xx

• 22 Juni 2012 - 11:57

Ineke:

tuurlijk lezen we tot 't eind. ik vind het helemaal geen hakke takke verhaal, maar vooral erg erg leuk om te lezen. misschien es een fotootje erbij als het lukt? Veel plezier verder en de groeten. x

• 22 Juni 2012 - 12:02

Jacob Kobus:

Hey Rolien!

Wat een gaaf verhaal alweer. Leest lekker weg hoor. Dat "hak op de tak" hoort ook een btje bij jou hè... Haha! Geniet er nog maar ff lekker van. En beleef vooral heel veel mooie dingen.

Ik blijf je volgen!

Dikke tút Jacob!

• 22 Juni 2012 - 12:08

MartijnFemkeRobin:

Ik ik ik..... Leuk ook al is het een opsomming of van de hak op de tak! Logisch, je ziet en doet zo veel. Vind het al heel wat dat je alles nog weet...
    Ik lees dat jullie het heerlijk hebben en dat is het belangrijkste!!! GENIET!!! en kijk uit naar jullie nieuwe verhaal....

Doe voorzichtig!

Liefs MFR xxx

• 22 Juni 2012 - 12:30

Marlies:

Wat super om dit allemaal weer zo te lezen:D Als ik het zo lees dan is het net alsof ik er weer even zit...HEERLIJK en als ik het zo lees dan zou ik er toch ook wel weer graag naar toe willen. Ik ben nu al nieuwschierig naar het volgende verhaal!!!
    Verblijven jullie bij Isaack in het huisje?

Geniet nog vol op en ik ben zeer benieuwd naar het volgende verhaal. Doe ze allemaal de hartelijke groeten van mij:D

XXX Marlies

• 23 Juni 2012 - 09:50

Angela:

Hey Rolien en José, super zeg!! Leuk verhaal en natuurlijk leuk om jullie te volgen!! Maar het gaat goed in Tendwo!! Lekker crossen op de motor!!! Super luxe!! Is wat anders dan 5 km lopen met zware boodschappentassen!! Maar leuk hoor dat Isaack jullie overal mee heen neemt en het is toch leuk om te zien hoe andere mensen leven en lekker eten daar! Hoop dat de regen een beetje meevalt. Wens jullie heeeeel veeeel plezier nog met safari en zie weer uit naar je volgende verhaal!! Groeten aan Isaack en iedereen in het dorp!! Angela xxx

• 23 Juni 2012 - 14:30

Jannie Mienstra:

leuk verslagje heb het hele verhaal gelezen met mijn vader (0pa) veel lpezier en de groetjes aan jose jullie willen straks niet meer terug zoveel aandacht daar.groetje jannie (mem) en opa.en natuurlijk heit henk

• 25 Juni 2012 - 18:48

Balkie: