en we zijn weer thuis - Reisverslag uit Lemmer, Nederland van Rolien Jonker - WaarBenJij.nu en we zijn weer thuis - Reisverslag uit Lemmer, Nederland van Rolien Jonker - WaarBenJij.nu

en we zijn weer thuis

Door: Rolien

Blijf op de hoogte en volg Rolien

31 Oktober 2010 | Nederland, Lemmer

Aan al het mooie komt een eind... Zo hoort het te gaan en zo gaat het gek genoeg elke keer weer.

Mijn laatste verhaal heb ik getypt in Taroudannt, daarna hebben we wat een rustigere week gehad.
Taroudannt was een ander plaatsje dan we eerder hadden meegemaakt. Hier liepen weinig toeristen en we waren echt bijzonder om te aanschouwen. Er is weinig te beleven in dit stadje, maar het was wel erg gemoedelijk om er te zijn.
We hebben af en toe op het terras gezeten, waar Marie en ik dan de enige vrouwelijke personen waren, en dat terwijl het toch echt helemaal vol zat. Dat blijft een rare gewaarwording en voor ons ook onbegrijpelijk, maar ja, het gaat overal zoals het gaat.
De mensen waren erg vriendelijk en we hebben verder wat rondgelopen, aan het zwembad gelegen, boekjes gelezen en zelfs nog een keer naar de hammam geweest. Dit omdat Vivian en Marie dat de vorige keer hebben moeten missen. Hassan had een lokale hammam geregeld, ondanks dat Vivian om een spa had gevraagd... Maar ja, hoe erg kan het zijn!?
Nou ja, laten we het er op houden dat het anders was dan dat we hadden kunnen bedenken.

Je kwam binnen via een klein deurtje, dan kom je via een gangetje in een grote kleedkamer, net als vroeger bij het zwembad en daar staan dus allemaal moslimvrouwen: hang je tas maar op en kleed je maar uit....hmmm. Daar stonden we dan keurig in bikini, daar bleef alleen het broekje van over. Ietwat onwennig stapten we de volgende deur door en we kwamen terecht in een warme, grote, betegelde ruimte. Op de grond zaten (half) naakte vrouwen zich te wassen, te schrubben, gezellig te kletsen, onderwijl de voetjes bijwerken en de haren wassen. Net een theekransje.
Het rook er niet echt naar fris, eerder muf en beklemmend.
Wij mochten dus ook op (ietwat ranzige) matjes plaatsnemen en daar zit je dan. We zijn geschrubd, gewassen, ingezeept, haar gewassen en die mevrouw deed iets wat waarschijnlijk op masseren moest lijken, maar het was eerder een soort is-pijn-fijn?-expeditie. Het schrubfestijn was ook niet zoals gedacht, maar ja, we waren wel heeel schoon. Nog even in een ruimte ernaast op de grond gezeten, dat was een soort sauna, maar ik kon het er niet vinden. Op één of andere manier vind ik tegels niet heel relaxt om ontspannen op te liggen. Na anderhalf uur stonden we weer buiten, 15 euro lichter maar een hele bijzondere ervaring rijker.
Ondanks dat het nogal wonderlijk was, had ik het niet willen missen. Het was heel bijzonder om met deze vrouwen in de hammam te zijn, we waren gelijken van elkaar en ze waren erg vriendelijk. Op straat heb je soms het gevoel dat ze je met minachting aankijken. De meeste vrouwen waren erg mooi, veel hadden prachtig lang haar, heel jammer dat niet iedereen dat kan (mag) zien. Ze waren helemaal zichzelf, zonder schaamte, zoals het dus eigenlijk ook gewoon hoort.

De volgende dag zijn we vertrokken naar Essaouira, een plaatsje aan de westkust. Daar hebben we vooral veel niets gedaan. Door de stad gelopen, een lange strandwandeling gemaakt, aan het strand gelegen, de haven bekeken, souveniertjes gekocht en heerlijk gegeten. En naast de souveniertjes ook nog wat zonnebrillen gekocht, daar kun je toch nooit genoeg van hebben, net als sjaals, waarom één kopen als je er ook drie kunt nemen!??
We zijn ook nog op zoek geweest naar een alcoholische versnapering, maar die hebben we niet kunnen vinden. Ja eentje, maar daar duurde het al een half uur voordat we een bakje thee kregen, dat het wijntje ons zelfs gestolen kon worden.
De volgende dag hoorden we dat Gerard en Vivian ergens hebben gegeten waar hun voorzichtig is gevraagd of ze mss ook rose bij het eten wilden. Aangezien ze dat erg graag wilden, werd er rose geserveerd en wil in een koffiekopje, want stel je toch eens voor wat de buitenwereld daar van zou denken!
Het was een fijne afsluiting om nog een paar dagen aan de oceaan door te brengen. Echter het waaide wel behoorlijk hard, de eerste dag zat na 10 minuten ons haar, bikini en oren vol met zand en de tweede dag ging het iets beter alleen toen scheen de zon schijnbaar nogal fel en is Marie nogal verbrand. Maar ja, wat rood is wordt vanzelf bruin en de volgende dag, zag je er bijna niets meer van.

Donderdag zijn we naar Marrakech vertrokken, daar waren we eind van de ochtend al dus we hebben nog heerlijk door de stad kunnen dwalen, door de kleine straatjes, over het plein en langs de restaurantjes.
Om een uur of 4 zaten we op het dakterras van het hotel en toen hebben we besloten om toch ook nog het nieuwe gedeelte te bekijken, dus schoentjes aan en aan de wandel. Na 20 minuten was daar een heel ander Marrakech, er waren grote winkelketens, allemaal merkkleding, dure auto's, verzorgde mensen een mc donald en zo meer. We hebben even in de Zara rondgelopen, maar ik voelde me er echt niet op mijn plaats in mn korte broek en op sportschoenen, dus een mc flurry toblerone gegeten, hmmm en terug naar het oude stadsgedeelte.

's avonds heerlijk uit eten geweest met Gerard en Vivian en nog even een laatste rondje door de stad.

Ja en dan tas inpakken, douchen en sliepe. We gingen wel iets te laten slapen, volgens mij rond half 11 en we mochten om kwart voor 3 weer opstaan. Azis stond half 4 klaar om ons naar het vliegveld te brengen. Alles ging heel voorspoedig en om kwart voor 5 Nederlandse tijd waren we weer in Nederland!! Marie haar vader heeft ons opgehaald en zonder file's was ik al om half 7 thuis, wat heerlijk om dan weer binnen te lopen, de poezen te zien, mooi bloemetje op tafel, gewoon thuis te zijn!!

Dat duurde echter niet zo lang! Spullen uit mijn tas gehaald, gedouchd en op weg naar Heerenveen om Jose nog even te zien. Ze is nl zaterdagochtend samen met Judith vertrokken naar Florida!! En elkaar 5 weken niet zien zou echt te lang zijn. Toen naar Heit en Mem, fijn bijgepraat en heerlijk geslapen, zaterdag langs mijn schoonzussie en Fenna! Wat is ze gegroeid en veranderd, ze wordt met de week (3 weken) mooier!! Mn grote broer nog even gezien, nog even langs de Tijnje en toen eindelijk echt naar huis.
Wasjes zijn gedraaid, boodschappen gehaald en nu alleen nog maar nagenieten van deze prachtige reis.

Iedereen bedankt voor de berichtjes en vooral lieve Heida heel erg bedankt voor alles, het was super om dit samen te doen. Dikke P !!!
Je bent een topper.

Oh en net nog efkes wat foto's geplaatst voor de beeldvorming :-)

Dikke kus Rolien en tot een volgende keer

• 31 Oktober 2010 - 12:38

Ineke:

Fijn dat je weer goed en wel thuis bent aangekomen en dat je een top vakantie hebt gehad. Bedankt voor je hilarische verhalen.
    Liefs Inezzz