We zijn er weer!! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Rolien Jonker - WaarBenJij.nu We zijn er weer!! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Rolien Jonker - WaarBenJij.nu

We zijn er weer!!

Door: Rolien

Blijf op de hoogte en volg Rolien

30 Oktober 2009 | Kenia, Nairobi

Jawel hoor, daar zit ik weer achter de computer in een veel te warm internetcafe in Eldoret. En nu moet ik even hard gaan nadenken wat ik allemaal te vertellen heb....

Jawel hoor, daar zit ik weer achter de computer in een veel te warm internetcafe in Eldoret. En nu moet ik even hard gaan nadenken wat ik allemaal te vertellen heb....

Lang geleden....,inmiddels een week, zijn Angela en ik vertrokken vanaf Schiphol. We zijn allebei weggebracht en uitgezwaaid. Voor mij was er nog een verrassing op Schiphol, mijn lieve vriendinnetje kwam daar speciaal om mee te zwaaien :-) Zo speciaal en heel lief. Na het inchecken, ook de buggy en kinderstoel voor Ariette gingen we nog even een bakje koffie doen. Na de koffie zouden we door de paspoortcontrole, toen ik opstond besefte ik dat ik mijn fleece-vest wat als jas moet dienen (thanx Marie) kwijt was, hoe dom is dat. Ik heb hem laten liggen op een bagagewagentje. Wij nog even daar langs lopen en hij lag er nog, ik blij. Nog even een klein cadeautje gekocht voor de zoon van Ariette en Isaack (hij is er blij mee Daisy) en toen konden we gelijk al door naar de gate. Daar moesten we lang wachten en na een kwartiertje besefte ik dat k (wederom) het vest kwijt was.... Gelukkig lag ie een stuk verderop nog over een reling, het voorspelde niet veel goeds voor het vest. Maar ik heb hem nog steeds.

De vliegreis was heerlijk, lekker gegeten, btje geslapen en tv gekeken. Om 19:00 kwamen we aan in Nairobi, daar een visum gekocht en door naar de bagage. Alles is overgekomen, sta je daar met je buggy, kinderstoel en geen kindje, we werden wel een beetje raar aangekeken. Een taxi heeft ons naar een hoster gebracht, daar een Keniaans SIM-kaartje gekocht en gelijk even naar huis bericht dat we goed aan zijn gekomen. De nacht duurde lang. Dat kwam omdat er een neef (of mug, hoe je het ook noemt) dacht boven mijn hoofd te moeten vliegen en ik geen klamboe had. Uiteindelijk toch maar een blad gekocht en er twee doodgeslagen, maar er waren er meer. Ben maar 2 keer gestoken en dan maar hopen dat we geen Malaria krijgen, maar daar hebben we pilletjes voor.

De volgende ochtend werden we 20 over 6 gewekt, de eigenaar had al een taxi geregeld en die stond keuring klaar om ons naar het busstation te brengen. We waren er mooi op tijd, rond half 8. Het busje (matatu) naar Eldoret vertrekt als het vol het. Dat bleek om 9:10 te zijn. Het wachten viel mee, we hebben leuk gepraat met een Keniaan en een mdazi gegeten, die niet zo lekker smaakte als in mijn herinnering. Nog een paar boodschapjes gedaan en toen zijn we vertrokken.

De tocht ri Eldoret ging ook heerlijk voorspoedig. Onderweg kwamen we de zebra's, kraamvogels en zwijnen alweer tegen langs de kant van de weg. Om 15:00 stonden we weer in ons vertrouwde Eldoret. Wat een drukte en wat fijn om er weer te zijn. We moesten nog 2 uren wachten op de volgende matatu, maar besloten ons als verwende Hollanders te gedragen en een taxi te nemen! Voor 700 shilling, zo'n 7 euro zouden we naar Tendwo gebracht worden. Onderweg kwamen we de borden tegen die Angela 2 jaar geleden gemaakt heeft, met de aanwijzing hoe je bij het kindertehuis komt. De taxidriver ging toen al een btje sputteren "nog 8 km...?".Wij konden opeens een stuk minder goed Engels en zeiden "ja ja". We moesten even goed kijken toen we er bijna zouden moeten zijn en dachten dat we verkeerd gereden waren (want de driver had geen idee waar het dorp lag), maar opeens was daar het jongenshuis!! We zijn er!!! Nog een klein stukje doorrijden en we waren bij het huis van Ariette en Isaack. De poort werd geopend en daar stonden we met de spullen. Erg leuk om Ariette en Isaack weer te zien en natuurlijk hun kleine Jair, van een half jaar. De taxischauffer gaf aan dat hij de rit toch wel erg lang vond en hij wilde dus 1000 shilling *zucht* we zijn weer begonnen..... Lang heen en weer gepraat en uiteindelijk hebben we 800 betaald, nou prima en nu wegwezen (toga toga in Swahili).

Zaterdag zijn we naar het kindertehuis gegaan. Mooi om iedereen weer te zien. De kinderen waren erg verlegen maar toch ook wel heel blij. Ze zijn echt groot geworden. Er zijn ook 3 nieuwe jongens, 2 kleintjes van 4 en 5 en ook de tweelingbroer van Mozes woont er inmiddels. (Daar heb ik in een vorig verhaal over geschreven, las ik).We hebben ballonnen opgeblazen en een beetje in het gras gezeten.

Jeetje, ik weet alles niet zo goed meer, dus hou het maar bij de grote lijnen. We doen eigenlijk niet veel en toch hebben we het hartstikke druk. Zondag zijn we naar de kerk gegaan, dat was zo'n 20 minuten lopen om 11 uur waren we er. Het is niet zo dat je precies op tijd aanwezig moet zijn, je loopt gewoon binnen en gaat zitten.Let op: wel aan de goede kant, vrouwen en mannen zitten apart.
Het was best leuk, de meisjes van het kindertehuis gingen zingen een een beetje dansen (bewegen) en zo nog een paar meiden. Na een uur stond een vrouw op, bleek dat de preek toen pas begon. Het was in Swahili, dus we hebben gewoon een btje gezeten en als iedereen ging staan gingen wij ook staan.
Op het einde moesten we nog naar voren om ons voor te stellen, man o man ik hou daar niet van. We moesten ook nog een liedje zingen, ook al echt iets voor mij. We hebben gekozen voor Sint Maarten en de mensen vonden het hartstikke leuk! Soms best handig dat ze je niet kunnen verstaan.
Het einde van de dienst is leuk, iedereen loopt naar buiten en gaat dan in een rij staan. Je loopt dat langs iedereen en geeft iedereen een hand, erg mooi. Toen stonden we buiten in een kring, pakte men elkaars hand en gingen ze nog een keer bidden.Toen was het klaar en nog een beetje na praten en weer naar huis.Al met al 2 uren.

De middag zijn we weer naar de kinderen gegaan en hebben we kettingen van kraaltjes met ze gemaakt, iedereen zijn/haar eigen naam. De jongens liepen na een tijd achter de kippen aan en voor ik het in de gaten had waren er 2 kippen geslacht. Tegenwoordig eten ze een keer in de week kip, tot de kippen die op het terrein lopen op zijn. De jongens zijn zo stoer (en ik ben echt een mietje). Ze hebben ze geslacht, toen geplukt en opeens liep Ruben langs met een "sliert", ingewanden ofzo. Maar ben blij dat ze af en toe lekker kip kunnen eten.

Maandag zou een rustdagje worden. Angela zou haar haar laten vlechten in het dorp en Ariette en ik zouden met haar mee. Bij het opstaan zei Ariette dat van de 3 juffen van de kleuterschool er die dag 2 niet zouden zijn en wij dus "les moesten geven"....... Oh jeetje, het zijn kleuters, ze spreken nauwelijks Engels en hoe vul je een hele dag??? Rond 10:00 uur waren we er, wij kregen de oudste kinderen die al een btje Engels kunnen verstaan. Ze waren met een lesje bezig en wij hebben het alfabet en de cijfers met ze gedaan. En nog een liedje en een spelletje en zo ging de ochtend voorbij. De juf had voor onze komst alle drie de klassen om de beurt lesjes gegeven om iedereen maar bezig te houden. Rond 12:00 kwam ze ons halen en was erg gym. Ze gingen wat oefeningen doen en een soort zakdoekje leggen. Natuurlijk moesten wij ook nog iets met ze doen, dus dat werd het wel bekende hoofd-schouders-knie-en-teen-. En toen de ganzendans er achteraan en nog "er zat een klein zigeunermeisje huilend op een steen". Was een geslaagd half uurtje, al begrepen ze niet alles en vonden ze het vooral bijzonder om 2 mzungu's (blanken) dansjes te zien doen. Na gym kregen de kinderen ugaly (maispap) met witte kool, en ja wij ook, jippie....De witte kool was erg lekker, maar die maispap daar kan ik niet aan wennen, dat zet uit in je maag. Ik heb dus maar een klein beetje gegeten. Het voelt alleen zo stom om zo'n bord vol terug te geven, maar als je ugaly niet gewend bent, moet je wel.
De middag lessen duren van 14:00 tot 15:00. We hebben de kinderen een tekening laten maken en toen was het zomaar tijd.
Rond 16:00 waren we weer thuis, het was echt een vermoeiende dag. Ik ben nog even naar Angela gelopen om haar gezelschap te houden. Ze was bij de familie waar we de vorige keer hebben gelogeerd en het was echt super leuk om Remi weer te zien!!

Trouwens, het eten is hier verder heerlijk!! En ik slaap veel, niet gewoon. Meestal lig ik tussen 20:00 en 22:00 in bed en we staan tussen 7:00 en 9:00 wer op, echt heerlijk.

Dinsdag moest Ariette met Jair naar de kliniek om hem te laten wegen. Dat is hetzelfde dorp waar ook markt is op dinsdag dus 2 vliegen in een klap. Jair voor het eerst in de buggy en hij vond het super! We moesten een dik uur lopen en het was een mooie wandeling. De kliniek was bijzonder om te zien. We moesten ongeveer een half uurtje wachten en toen werd Ariette met nog 6 moeders naar binnen geroepen. Hup alle kindjes uit de kleren en een voor een op de weegschaal, wat een drukte, maar ook heel gezellig en een sociaal gebeuren. Sommige kinderen waren wel echt een beetje dik, maar dat is logisch want die krijgen al heel vroeg ugaly. Jair was niet goed gegroeid, dus hij moet maar iets meer pap vanaf nu. We hebben ook nog een korte rondleiding gekregen door de behandelkamer en de apotheek. Het is alleaal heel minimaal, maar het is er en dat is het belangrijkste.

Even snel een bakje thee gedronken en capati gegeten en toen naar de markt. Daar kun je nieuwe spulletjes kopen en ook tweedehandskleding voor kinderen. We hebben heel veel gekocht voor de homebasedkinderen (de kinderen met een ouder die gesponserd worden door iemand uit Nederland via de stichting). Voor 22 euro hadden we 12 (winter)jassen, 3 truien, 2 broeken, 2 bodywarmers en een jurkje! Echt helemaal super! Dit is zo nuttig.
En de buggy bleek handig te zijn om dingen te vervoeren.
Inmiddels scheen de zon echt veel te fel en ik ben goed verbrand. Ik heb een witte sjaal gekocht en over mijn armen gedaan om ze een beetje te ontzien, maar het was te laat en heeft goed pijn gedaan.
Rond 15:00 waren we weer thuis. Zo zijn de dagen snel gevuld.

Tot nu toe begint het de meeste dagen rond 17:00 te regenen. Is goed voor de grond, het land en alles wat men verbouwd. En natuurlijk voor onze watertanks. Want die gaan snel leeg nu wij op visite zijn. We gebruiken regenwater om ons te wassen, om thee van te maken, kleding te wassen en om te koken. Overal voor dus eigenlijk. Ariette en Isaack hebben een waterzuiveraar in de keuken staan, zo maak je van het regenwater ook goed schoon drinkwater.

Woensdag zijn we naar Eldoret geweest. Het busje vertrekt rond 7 uur uit Tendwo. Ariette hoorde iets en ging kijken, bleek dat om kwart voor 7 het busje er al stond, wij dus heel snel naar voren, haar onder een pet en gewoon maar instappen. Meestal is men hier echt te laat, maar ja, je kan alles verwachten, dus 10 minuten te vroeg vertrekken ook. Zo'n ritje is rijden en stilstaan zodra iemand er in of uit wil. Hierdoor werden we een paar keer ingehaald door hardlopers, erg leuk om ze te zien trainen. Ik hou het maar bij een btje recreatief, want jeetje wat lopen ze hier snel zeg (en dat in een training).

Eenmaal in de stad hebben Angela en Ariette mij gedropt bij een kapsalon waar ik de hele dag (stil) heb gezeten voor mijn vlechtjes. Ze zitten er echt heel erg mooi in en ik heb eindelijk weer even lang haar. Het was een leuke dag, maar niets bijzonders om hier te vermelden, het verhaal is nu al zo lang.
We waren 's avonds om 10 voor 7 weer in Tendwo, 12 uren onderweg, pff.... Isaack had een kip laten slachten omdat het zijn verjaardag was en we dus een feestmaal kregen. Voor mij werd het kale rijst, maar ja een filetje kan ik tegenwoordig aan maar botjes kluiven gaat me echt te ver. We hadden en yoghurtje toe en 's avonds nog een plakje cake, hoera!! Dinsdagavond hadden we de kamer versierd, zelf slingers gemaakt en ballonnen opgehangen. Haha, Isaack wist niet zo goed hoe en wat, eigenlijk vieren ze hier verjaardagen niet echt, maar stiekem vond hij al die aandacht best leuk.

Woensdag op donderdag bar slecht geslapen, mede door de vlechtjes maar ook door enorm harde regen en ik droom zoveel hier, word ik ook onrustig van.Meestal lig ik wel een uurtje per nacht wakker, maar dat is ook wel lekker, dan kan je rustig nadenken en bedenk ik vaak vanalles, ideaal.
Donderdag begon de dag ook met regen regen regen, dat duurde tot een uur of 11. We hebben gister niet veel gedaan, wat gewassen, boekje gelezen, met Jair gespeeld en toen begon het om 16:00 alweer te regenen.

Vandaag zijn we dus weer in Eldoret. We zijn vanmorgen naar de markt geweest in West. Daar hebben we weer veel kleding gekocht, 9 jongens spijkerbroeken voor 8,50! Dat is toch super, de jongens zijn er erg blij mee als ze een spijkerbroek krijgen en het is ook weer nodig. Verder nog schoenen voor de 3 homebased meisjes.
De homesbased krijgen een keer per jaar een hele set nieuwe kleren, zaden om te planten en te oogsten en het schoolgeld (± 70 euro) wordt rechtstreeks aan de school betaald. Zo worden er op het moment 25 kinderen geholpen.
Binnenkort gaan we naar een dorp verderop waar 3 homebasedkinderen wonen, daar zullen we voor elk een tas vol spullen afleveren en even een foto maken voor de mensen die de kinderen sponsoren.

Laatst kwam er op een avond een man aan de deur. Zijn nichtje komt binnenkort ook in het kindertehuis te wonen. Haar moeder is 3 weken geleden overleden en er is nog plaats voor een meisje. Hij kwam een formulier brengen, maar had niet alles goed en volledig ingevuld. Dat moet hij eerst allemaal regelen, alvorens het meisje kan en mag komen. Maar ze komt, dat is zeker!

Zo, dat was onze eerste week. Ik weet het, het is een lang verhaal geworden en toch heb ik het idee dat ik het afraffel, sorry daarvoor.Maar we moeten nog wat dingen kopen in de stad.

Ik hoop dat het wel een btje goed wegleest....maar ja als je dit al leest, ben je in ieder geval een heel eind gekomen!!
Wederom heb ik niets nagelezen en ik weet dus niet of het lekker wegleest, i hope....

En trouwens, allemaal bedankt voor alle lieve mailtjes en berichtjes!!!

Samenvattend:
Met mij gaat het goed! Ik voel me hier prima en kom echt tot rust. Merk dat ik hier hard aan toe was en de sfeer en mensen zijn gewoon heel fijn hier.
Ik mis wel een paar mensen heel hard, maar eigenlijk zijn ze ook altijd heel dichtbij!

Kwa Heri (tot ziens)

Rolien

  • 30 Oktober 2009 - 13:37

    Marlies:

    Habari Rolien,

    Wat een super verhaal zeg....ik geniet er telkens weer van als ik het lees. Ik zit dan wel achter de pc, maar in gedachten ben ik even in Tendwo. Het is wel grappig dat ik precies weet hoe het er daar aan toe gaat. Ik wens jullie nog veel plezier en geniet er lekker van....Wel hoop ik dat het niet nog meer gaat regenen, want dan wordt het wel erg lastig om je te vervoeren:D

    Groetjes aan iedereen!!!

    Liefs Marlies

  • 30 Oktober 2009 - 13:53

    Heit En Mem:

    Wat heerlijk om je verslag te lezen, heb af en toe smakelijk zitten lachen. Vooral met de kippetjes, inderdaad niks voor jou. De rest van mijn verhaal mail ik je. Kusjes.

  • 30 Oktober 2009 - 16:55

    Marieke De Graaf:

    He Rolien,

    Jeetje wat hebben jullie al veel goede dingen gedaan, mooi dat je daar zoveel voor die mensen kunt betekenen.
    Leuk om je verhaal te lezen, leest snel weg hoor.
    Was te laat om je per sms een hele fijne vakantie te wensen, dus bij deze nog: geniet ervan.
    Groetjes Marieke.

  • 30 Oktober 2009 - 18:49

    Gerian:

    Hey meis!
    Super leuk om even wat van je te horen! Wat een belevenissen en dat allemaal in 1 week tijd.. Ik had je nog gesmst donderdag op je nld nr. maar die heb je dus denk ik niet gekregen omdat je daar een ander kaartje hebt?
    Geniet van alle leuke dingen die op je pad komen!!
    Liefs

  • 01 November 2009 - 15:57

    Gea:

    Hey Meisie,

    Leuk om verhalen weer te lezen! Fijn dat je met in onze ogen zo weinig geld zoveel voor de kinderen kunt doen.
    Geniet van alle mooie dingen!
    Liefs Gea

  • 01 November 2009 - 20:18

    Gewina:

    Hey rolien

    Wat een verhaal zeg!! Maar wel erg leuk om te lezen! Vind zo gaaf wat je daar allemaal meemaakt!!
    Zo te horen gaat alles erg goed met je!!
    Hier gaat ook alles goed! En met Wytse ook hij heeft vandaag acht kilometer hardgelopen in 53 minuten!! Zonder training
    ik ben benieuwd na je vervolg verhalen

    liefs gewina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rolien

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 48466

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2015 - 02 November 2015

Kenia 2015

26 Mei 2015 - 13 Juni 2015

Thailand

13 Oktober 2014 - 03 November 2014

Cuba 2014

06 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Maleisië 2013

15 Juni 2012 - 15 Juli 2012

Kenia 2012

15 Oktober 2011 - 10 November 2011

Thailand/Maleisie of ??

29 December 2010 - 14 Januari 2011

Singapore/Maleisie

08 Oktober 2010 - 29 Oktober 2010

vakantie Marokko

22 Oktober 2009 - 20 November 2009

Back to Kenia

02 Juni 2007 - 02 Juni 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: